A marketing a közgazdaságtannak az az ága, mely ( nálunk otthon) jóval később kezdett fejlődni, mint ahogyan az én közgazdász diplomámon megszáradt a tinta. Igy aztán csak messziről nézegettem, méregettem, de soha nem voltam igazán otthon benne.
Reklámok persze voltak már a 70-es, 80-as években is, de ezeken egy mai marketing szakember azt hiszem, csak mosolyogva nézi.
Gyerekkoromban nagyon korán volt tévénk, s az első reklám emlékeim a “Cipőt a cipőboltból!” , vagy a még régebbi reklám,melyben a Volán busz sofőrje meglepődve kérdezi a falu közepén: – Mi van, senki sem utazik? – Minek? -válaszolják a falubeliek – hisz megnyílt az ÁFÉSZ bolt! ( – erre a reklámra biztosan nem sokan emlékeznek rajtam kívül, ami elárulja azt is, hogy bizony nem mostanában ballagtam az óvodában ).
Most, hogy hat hetet tölthetek Amerikában, mely az én szememben a fogyasztói társadalom igazi megtestesítője, jó leckét kapok marketingből is.
MINDEN arról szól, hogy vásárolj, s vásárolj újra!
Itt az internetes vásárlás nagyon népszerű, s általában több a cégek honlapján az akció is, mint a boltokban , így mindenképpen érdemes először a népszerű felületen, az Amazonon körbenézni. Az Amazon egy gyűjtő felület, itt szinte minden cég ajánlata megtalálható. Nagyon sok cég átvállalja a szállítási költséget is. A rendszer figyeli, hogy mennyit vásárol a megrendelő, s egy bizonyos szint után kiszállítási előnyöket biztosít. ( pl. két napos kiszállítást vállal).
Igy vásároltam én is Tommy Hilfiger pólókat az Amazonon.
5 nap alatt érkezett meg a csomag, benne egy elegáns sötétkék boríték, Tommy Hilfiger nevével. Öröm volt kézbe venni, felbontani. Persze nem voltak illúzióim, tudtam, hogy a számla fog belőle előkerülni, de meglepetten láttam, hogy van benne két újabb minikatalógus s egy előre nyomtatott visszaszállító kártya, ha mégsem kérem az árukat, csak visszacsomagolom a dobozt, ráragasztoma cimkét, s leadom az UPS ponton. Az UPS a kiszállító cég, jellegzetes fekete, arany betűs autóival lépten nyomon találkozom a városban.
Apró figyelmesség, leheletfinom elegancia, de garantált, hogy hatásos, s ha nem utaznék haza pillanatok alatt, s ismét pólót keresnék, első utam biztosan Tommy Hilfiger honlapjára vezetne. ( vagy az Amazonon keresnék rá Tommyra).
Ugyanezt az elegáns, leheletfinom megoldást tapasztaltam akkor is, amikor kezembe vettem a kinézett parfőm dobozát. Armani nagy slágere a Sí már a dobozával azt üzeni : figyelj rám, fogj meg, vigyél magaddal. A doboz tapintása bársonyos, formája hívogató, élvezet kézbe venni. ( Otthon az iPhonok dobozainál tapasztalhatod ugyanezt az élményt)
Ez az igazi marketing. Minden érzékszervedre igyekszik hatni, s ha jó a marketinges, akkor ez sikerül is.
A másik marketing élmény a Home Depo-ban ért, ez egy OBI-hoz hasonló áruház.
A festék osztályon a színskála szabadon hazavihető, s a katalógusok izlésesek, kínálják magukat.
Naná, hogy kedvet kapsz az amúgy riasztó lakásfestéshez.
Szóval egy fogyasztói társadalomban a marketing tényleg egy tudomány! – méghozzá olyan tudomány, mely jól jövedelmez mindenkinek!
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: